Gedenkstuk der verlossing en herstelling der Nederland

Plaats reactie
Memphis
Berichten: 1
Lid geworden op: di jun 21, 2011 11:30 am

Gedenkstuk der verlossing en herstelling der Nederland

Bericht door Memphis » di jun 21, 2011 11:43 am

Hallo! Hier een vraag waar ik al even mee zit:

Ik ben in het bezit gekomen van het eerste deel van een werk getiteld 'gedenkstuk der verlossing en herstelling der nederland'
uitgegeven door de maatschappij tot nut van 't algemeen in 1817, geschreven door Abraham Johannes Lastdrager
Wat opzoekwerk schijnt aan te tonen dat het een niet al te vaak voorkomend werk is.

Opvallend is nu dat mijn boek, in vergelijking met een kopie die in het archief van google books zit, er op enkele vlakken volomen anders uitziet.

De pagina's bijvoorbeeld zijn ongelijkmatig gesneden (niet beschadigt, ze lijken werkelijk zo te zijn). Sommige steken bv. wat meer uit in de breedte dan andere.
Op sommige pagina's zit zelfs een lichte doordruk van andere letters. (lijken wel oefenvellen)

Bovendien is het drukwerk zelf (hoewel qua inhoud, nummering en lettertype compleet hetzelfde) compleet anders gezet.
Zo zijn niet de pagina's van boven tot onder gedrukt, maar is er een enorme marge.
De druk van de omranding van de drukpers laat hier en daar een indruk op het papier na.

Het lijkt me te gaan om een oefendruk, of een mislukte kopie.
Iemand enig idee wat ik ervan moet denken?

Professor
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: wo jul 25, 2007 12:19 am
Locatie: Europe

Re: Gedenkstuk der verlossing en herstelling der Nederland

Bericht door Professor » za jul 09, 2011 1:46 pm

geen idee,
sorry
iemand anders misschien?

Plaats reactie

Terug naar “De waardebepaling”