Wie kent dit boek, is van Friedrich Schiller

Plaats reactie
Rit
Berichten: 14
Lid geworden op: ma nov 05, 2007 8:16 pm

Wie kent dit boek, is van Friedrich Schiller

Bericht door Rit » za jan 05, 2008 9:32 am

Hallo allemaal, ik ben de laatste keer goed geholpen hier dus ik wend me terug tot jullie.
We hebben een zeer oud boek(naar ik aanneem) tussen onze andere boeken gevonden in gotisch schrift van Friedrich Schiller.Het boek is in het duits uiteraard en heeft en prachtige leren kaft met versieringen in gedrukt.
Het boek is uitzonderlijk goed bewaard gebleven.
Ik weet niet of ik hier een afbeelding kan bijvoegen want het is echt mooi om zien.
Ik heb geen flauw idee van de ouderdom, staat nergens vermeld maar het is een deel uit zijn zijn repertoire :Geschichte des dreissigjährigen Kriegs:Sämtliche Werte in zwölf bänden
Drud und Berlag von Bhilipp Reclam jun. of zoiets staat er onder vermeld, is moeilijk goed te lezen wegens het gotisch drukwerk.Leipzig
En nu kom ik natuurlijk met mijn vraag: wat is dit?
Aangezien het duidelijk een gotisch drukwerk is, met prachtige leren kaft waar dan ook nog eens prachtige versieringen in zitten: wat is dit waard in de gewone 'handel' of waar vind ik meer info.Het is een heel mooi boek en ik weet ook niet of ik wel weg zou doen maar ik wil wel weten wat ik liggen heb .
Heb net al wat opgezocht en wet dus nu dat het een duitse schrijver is en nogal gekend maar verder?
Laatst gewijzigd door Rit op ma jan 07, 2008 10:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Professor
Site Admin
Berichten: 95
Lid geworden op: wo jul 25, 2007 12:19 am
Locatie: Europe

Bericht door Professor » zo jan 06, 2008 3:35 am

stel je er niet teveel van voor, qua waarde in geld in elk geval....
't zijn vaak prachtige boekjes ja, mooi rood zeker en bedrukt?
lekker bewaren zou ik zo zeggen :)

Ex_Libris
Berichten: 24
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 10:52 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Ex_Libris » zo jan 06, 2008 10:35 pm

Hier wat informatie over Friedrich Schiller:

Friedrich von Schiller

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie


Johann Christoph Friedrich (sinds 1802 von) Schiller (Marbach am Neckar, 10 november 1759 - Weimar, 9 mei 1805) was een Duits toneelschrijver, filosoof en dichter. Hij geldt als een van de grotere literatoren in de Duitse geschiedenis. In 1802 werd hij in de adelstand verheven, hij mocht zich sindsdien von Schiller noemen.

Schiller was in zijn werk aanvankelijk revolutionair georiënteerd. Dat wil zeggen zoals dat in die tijd gold: streven naar vrijheid en gelijkheid, het afwijzen van willekeur en onrechtvaardigheid. In later jaren was hij gematigder. Schiller is o.a. bekend van het gedicht 'An die Freude' (1785) dat door tijdgenoot Beethoven gedeeltelijk verwerkt werd in het slotdeel van zijn Negende Symfonie.

In Weimar, een plek waar Schiller lang woonde, wordt hij geëerd met een standbeeld. Naast hem staat stad- en tijdgenoot Johann Wolfgang von Goethe.

Friedrich Schiller overleed op 9 mei 1805 op 45-jarige leeftijd aan een longaandoening.

In 1889 werd Schillers erfenis eigendom van de groothertogin van Saksen-Weimar-Eisenach, Sophie die het Goethe-Schiller-Archiv oprichtte.


"Geschichte des dreissigjährigen Krieges" is voor het eerst in 1790 uitgegeven.


Een bekende uitspraak van Schiller betreffende het werk van Immanuel Kant over de Noumenale vrijheid is "Je kan omdat je moet".

Het probleem bij dit boek is dat het na de eerste uitgave tot in de laat 20e eeuw vele malen is heruitggeven. Het Gotische schrift zegt niet veel. Tot aan de 2e wereldoorlog was het Gotische schrift in Duitsland het meest gebruikte.

Als je een eerste druk hebt kan het boek zeer waardevol zijn.

De tekst van het boek is overigens ook opgenomen in project Gutenberg:

http://gutenberg.spiegel.de/?id=5&xid=2 ... 1#gb_found

Rob

Rit
Berichten: 14
Lid geworden op: ma nov 05, 2007 8:16 pm

thanks for info en nog wat vraagjes, nu ik toch bezig ben

Bericht door Rit » ma jan 07, 2008 10:07 pm

Dank u allebei voor de info!
Professor:het is geen rood maar bruin/zwart boekje en het kaft alleen al is mooi.
Ex-Libris:
Ik ken niet zoveel van die dingen maar als het een tweede..enzovoort druk is, staat dat er dan niet op vermeld?
Hier staat niks op, dus ik veronderstel dat het een eerste druk is dan?
Nergens staat een datum vermeld en dat is spijtig natuurlijk.
Wat misschien wel een indicatie kan zijn is de drukker namelijk:Phillip Reclam jun.(junior)
in Leipzig.
Enig idee in welke jaren ik het dan moet plaatsen?
Alvast bedankt.
PS Zijn gebedenboeken meestal erg in trek?Niet zo direkt bij mij :lol: maar ik heb hier nog oude boeken van o.a. Ludwig Hofader uit 1879 en een klein missaaltje in prachtige staat, met goudopdruk in het leer van 1927.
Ik verkoop ze toch allemaal, ben niet zo'n pilarenbijter :lol:
Rit

Ex_Libris
Berichten: 24
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 10:52 pm
Locatie: Eindhoven

Re: thanks for info en nog wat vraagjes, nu ik toch bezig be

Bericht door Ex_Libris » di jan 08, 2008 7:33 pm

Rit schreef:Dank u allebei voor de info!
Professor:het is geen rood maar bruin/zwart boekje en het kaft alleen al is mooi.
Ex-Libris:
Ik ken niet zoveel van die dingen maar als het een tweede..enzovoort druk is, staat dat er dan niet op vermeld?
Hier staat niks op, dus ik veronderstel dat het een eerste druk is dan?
Nergens staat een datum vermeld en dat is spijtig natuurlijk.
Wat misschien wel een indicatie kan zijn is de drukker namelijk:Phillip Reclam jun.(junior)
in Leipzig.
Enig idee in welke jaren ik het dan moet plaatsen?
Alvast bedankt.
PS Zijn gebedenboeken meestal erg in trek?Niet zo direkt bij mij :lol: maar ik heb hier nog oude boeken van o.a. Ludwig Hofader uit 1879 en een klein missaaltje in prachtige staat, met goudopdruk in het leer van 1927.
Ik verkoop ze toch allemaal, ben niet zo'n pilarenbijter :lol:
Rit
Tsja zonder het boek gezien of in handen te hebben gehad is de leeftijd moeilijk in te schatten eerlijk gezegd. Ik zie in ieder geval dat de drukker zo rond 1900 actief was.

Gebedenboeken zijn op zich niet waardevol, omdat deze in grote oplagen gedrukt zijn.

Rob

Plaats reactie

Terug naar “De waardebepaling”