Vraag over boek uit 1683

Plaats reactie
Makavelo
Berichten: 2
Lid geworden op: do mar 13, 2008 7:29 pm

Vraag over boek uit 1683

Bericht door Makavelo » do mar 13, 2008 8:10 pm

Hallo

Ik heb toevallig een boek gevonden op grootmoeders zolder ....

Heb er op een koude winteravond eens naar gekeken en het boek bleek gedrukt in 1683 . Het boek is een redelijke tot goede staat

titel : HET LEVEN VAN DE WEERDIGHE MOEDER MARIA A S.ta TERESIA (ALIAS) PETYT

ik heb eens gezocht op Wikipedia en heb het volgende gevonden:

Maria Petyt (Hazebroek, 1 januari 1623 – Mechelen, 1 november 1677) was een Vlaams mystica en schrijfster. Zij werd geboren in Frans-Vlaanderen en trok naderhand naar Gent, waar zij in een begijnhof leefde. Zij trad in Mechelen toe tot de derde (leken)orde van de Karmel en nam de naam Maria van de heilige Theresia aan. Sinds 1657 leefde Maria een kluizenaarsleven.

Jan van Ballaert (alias Michaël van de heilige Augustinus) was geestelijk leidsman van Maria Petyt. Hij gaf haar opdracht haar mystieke ervaringen neer te schrijven in een autobiografie zodat hij haar geestelijke ontwikkeling kon volgen. Na de dood van Maria nam hij de uitgave van deze autobiografie op zich. Het boek is bekend geworden onder de (verkorte) titel: Het Leven Van Maria Petyt.

Nu is mijn vraag : WAT IS DE WAARDE VAN DIT BOEK ?

Is blijkbaar verdeeld in 4 delen en ik denk dat ik deel 2 heb . ben ik ni zeker

Vele groeten en bedankt

Ex_Libris
Berichten: 24
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 10:52 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door Ex_Libris » do mar 13, 2008 11:03 pm

Op zich is een los deel van een serie niet veel waard, zelfs niet als een boek zo oud is als deze. Er zijn echter nog een aantal factoren die de waarde bepalen:

- Staan er prenten in?
- Hoe ziet de band er uit?

Zonder prenten en een normale lederen of perkamenten band schat ik dit boek op 20-40 euro (ik weet het, boeken van deze leeftijd zijn qua prijs onder gewaardeerd).

Misschien is er iemand die alles van deze moeder Theresa verzameld, dan heb je geluk.

Rob

Makavelo
Berichten: 2
Lid geworden op: do mar 13, 2008 7:29 pm

Bericht door Makavelo » vr mar 14, 2008 3:44 pm

dank je wel voor uw antwoord

er is maar 1 prent in het boek en is een portret van die maria ....

Dacht even dat ik het groot lot gewonnen had ..... :cry: :cry:

Plaats reactie

Terug naar “De waardebepaling”